Frågor och svar
Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren inom rekrytering och bemanning.
Bemanning
Ja, vi är auktoriserade via Kompetensföretagen Almega.
Nej, alla kostnader är 100% rörliga
Nej, alla våra bemanningspooler är kundanpassade, det innebär att när vi rekryterar till just er kundspecifika bemanningspool utgår vi från er kravprofil för att kunna leverera det efterfrågade kompetensbehovet till just er.
Timpriset baseras på GFL (genomsnittligt förtjänstläge) och en faktor baserad på omfånget av uppdraget.
Precis allt som krävs för att uppfylla hela arbetsgivaransvaret såsom skatter, arbetsgivaravgifter, semesterersättning, sjuklönekostnader med tillhörande hantering, garantilön, försäkring, och all lönehantering, tjänstgöringsintyg. OB betalas ut till de anställda och följer de avtal som vi bemannar efter.
Vi tillhandahåller kostnadsfritt ett digitalt bokningsverktyg som är tillgängligt 24/7 365 dagar per år via smartphone och eller dator. Alternativt via vår kundsupport där vi kan hjälpa dig med bokningar.
Vi som arbetsgivare har det överordnade arbetsgivaransvaret, men när bemanningspersonalen är ute på uppdrag har vi på Retail Knowledge och kund/uppdragsgivare ett delat arbetsgivaransvar.
Vårt övergripande mål är 100%, vi levererar rullande 12 månader på 96%
Vi jobbar med breda bemanningspooler och kan täcka upp akuta behov med kort varsel, oftast samma dag beroende på geografiskt läge.
Vi är specialiserade inom service, försäljning och varuplock och bemannar alla typer av branscher.
Absolut, om ni önskar kan vi arrangera intervjuer eller kortare möten innan uppdraget startar.
Vi arbetar med nöjd-kund-garanti – är ni inte nöjda med en bemannad medarbetare löser vi snabbt en ersättare utan extra kostnad.
Det tar 1-3 veckor beroende på uppdragets omfång.
Ja, alla medarbetare oavsett bemanningspool genomgår digitala utbildningar, Säkerhet i butik och Brandsäkerhet i butik.
Ja, det sker i samförstånd och efter behov och önskemål beroende på uppdragets omfång.
Grundförutsättningen är att man har en annan huvudsaklig sysselsättning, dvs studier, annat arbete och/eller eget företag, sen behöver man leva upp till respektive kravprofil och ha de andra kraven som ställs på respektive uppdrag.
Rekrytering
Ja, vi är auktoriserade via Kompetensföretagen Almega.
Rekrytering fokuserar ofta på att hitta rätt kandidat till operativa eller specialistroller, medan executive search riktar sig till chefspositioner och nyckelroller där ett mer diskret, proaktivt och målinriktat tillvägagångssätt används.
Vi inleder alltid med ett uppstartsmöte där vi lär känna er verksamhet och behov. Sedan arbetar vi med annonsering, urval, intervjuer, och referenstagning – eller en skräddarsydd lösning beroende på vad ni behöver.
Headhunting är ett mer riktat sätt att hitta kandidater – ofta inom executive search – där vi proaktivt kontaktar personer med rätt kompetens som kanske inte aktivt söker nytt jobb.
Prissättningen varierar beroende på uppdragets omfattning och svårighetsgrad. Kontakta oss gärna för en offert eller ett första förutsättningslöst samtal.
Vi arbetar med kompetensbaserad intervjuteknik, djupgående referenstagning och tester för att säkerställa både kunskap och företagskulturell matchning.
En standardrekrytering tar vanligtvis 4–7 veckor, medan en executive search kan ta 6–10 veckor beroende på roll och tillgänglighet av kandidater.
Ja. Speciellt inom executive search är konfidentialitet ofta avgörande, och vi har rutiner på plats för att säkerställa det.
Absolut. Vi har ett nätverk av tillgängliga interimskonsulter för både kortsiktiga och långsiktiga uppdrag.
Vi är verksamma inom Consumer Industry, vi har erfarenhet från många olika
kompetensområden med olika befattningar, våra processer och nätverk är
anpassade efter olika kompetensnivåer.
Vi erbjuder garanti på våra rekryteringar, vilket innebär att vi kostnadsfritt genomför en ny process om kandidaten skulle lämna inom en viss tid – villkoren framgår i vårt avtal.
Vi erbjuder våra rekryteringstjänster inom följande kompetensområden;
• Företagsledning
• Butik
• Försäljning
• HR
• Marknad
• Franchise
Kompetensutveckling
Vårt främsta fokus och styrka ligger på att träna och utveckla praktiska ledarskapsbeteenden. Vi arbetar aktivt med att omvandla teoretisk kunskap och insikter till konkreta aktiviteter som kan tillämpas direkt i det dagliga ledarskapet och uppdraget. Med lång erfarenhet av att utöva och utveckla både ledarskap och samarbeten har vi en god förståelse för de utmaningar och hinder som kan uppstå. Därför är det viktigt för oss att noggrant följa upp och skapa rätt förutsättningar för utveckling. Vårt mål är att skapa långvariga förändringar, både i ledarskapsbeteenden och de resultat som uppnås.
Ja, vi erbjuder skräddarsydda program för grupputveckling som är anpassade efter ert specifika uppdrag i organisationen. Vårt mål är att skapa förutsättningar för ett starkt samarbete med fokus på det gemensamma uppdraget, oavsett om det handlar om att leverera i kundmötet eller att driva verksamhetens långsiktiga utveckling.
Ja, det kan man absolut! Vi ses och pratar om vad ni önskar uppnå med er investering, och baserat på detta skapar vi ett innehåll anpassat för just er verksamhet och era behov.
Ja, vi anordnar ett tillfälle på våren och ett på hösten för verksamheter som har färre medarbetare eller som ser ett värde i att utbyta erfarenheter med andra i samma bransch och liknande roller.
Ja, absolut! Oavsett om ni söker inspiration, konkreta verktyg eller en fördjupad diskussion, kan vi skapa en engagerande och värdefull insats för er organisation.
Absolut! Vanligtvis inleder vi med ett uppstartsmöte för att stämma av ömsesidiga förväntningar. Vi planerar sedan in sex tillfällen med några veckors mellanrum för att säkerställa en bra kontinuitet.
Ja! Vi är certifierade i Lead Forward, ett verktyg som kartlägger ledarskapet utifrån medarbetarnas upplevelser och täcker 34 ledarskapsbeteenden som forskning visar är avgörande för att främja motivation samt välmående och prestation. Vi är också certifierade i TeamPro, som hjälper grupper genom att skapa samsyn och identifiera utvecklingsområden för att förbättra samarbetet. HE(R)O-IQ är ett relativt nytt koncept som hjälper till att stärka det psykologiska kapitalet, något som är avgörande när vi vill lägga grund för starkt ledarskap men även starka människor och organisationer som mår bra, fungerar bra och presterar bra.
Ja, oavsett om det handlar om ledarskap i butik eller på högre nivåer har vi format som passar alla roller. Ledarskap är något som är relevant på alla nivåer, och vi har metoder för att stödja alla typer av ledarskap.
Resultaten kan variera beroende på individen och den specifika målsättningen, men vanligtvis ser våra kunder förbättringar redan efter de första utbildningstillfällena i form av ökad medvetenhet, motivation och fokus. För långsiktiga förändringar och hållbara resultat brukar vi rekommendera att programmet löper under flera månader, eftersom det tar tid att göra förändringar och bygga nya kompetenser.
Kontakta oss
Genom att klicka på skicka medelande så godkänner du våran integritetspolicy du kan när som helst skriva till oss för att ta bort dina uppgifter.