Lediga jobb

Sök jobb

Din framtid som butikschef - Frans Schartaus Handelsinstitut

2021-03-29
Logo

Vad gör en Butiksledare?
Du arbetar som ledare inom detalj- eller dagligvaruhandeln. I rollen ansvarar du för försäljningen, driften och butikens resultat genom att coacha medarbetare och sätta kunden i fokus. Du kan vara ansvarig för en avdelning, ett område eller en hel butik. En modern butiksledare jobbar på golvet tillsammans med sina medarbetare och är ett tydligt föredöme.

Utbildningens målgrupp
Det här är rätt utbildning för dig som brinner för sälj och service och vill utvecklas som ledare inom detalj- eller dagligvaruhandeln. Du vill vara med och ta handeln in i framtiden, är nyfiken på ny teknik och vill jobba med upplevelsebaserad handel. Butiker måste erbjuda hög service och en kundupplevelse utöver det vanliga. Idag ska du inte bara vara en bra ledare, en duktig säljare och kunna tänka resultatorienterat. Du måste även kunna möta digitaliseringens utmaningar och möjligheter och förstå hur detta påverkar din verksamhet.

God arbetsmarknad
Handeln är bred och omfattar både fysisk och digital handel som idag samverkar. Branschen är i en omställningsfas och efterfrågan på resultatinriktade butiksledare har aldrig varit större. En modern butiksledare jobbar även med olika omnikanaler och förstår E handelns roll och hur den är ett komplement till den fysiska handeln. Covid-19 har påverkat delar av branschen negativt medan andra delar går oerhört bra och visar rekordresultat. Utbildningen kommer att öppna upp dina ögon för handels bredd och fantastiska möjligheter. 

Utbildningens upplägg
Utbildningen omfattar tre terminers heltidsstudier. En tredjedel utgörs av Lärande I Arbete (LIA) i butik. Totalt 18 veckor praktik. För att ge dig ett helhetsperspektiv inom området butiksledning omfattar utbildningen kurser inom försäljning, ekonomi och ledarskap. Den nära verklighetsanknytningen går som en röd tråd genom hela utbildningen. Studiebesök och föreläsare från branschen ingår som mycket viktiga delar i kursprogrammet. Arbetslivet förväntar sig att du redan har ett intresse för sälj- och service och vill utvecklas som ledare. Hos oss är du med och skapar kunskap och vi förmedlar mycket tyst kunskap från experter. Det kräver engagemang och deltagande under lektionstid. För att du ska lyckas i rollen som ledare kommer mycket av skolans upplägg att vara baserat på grupparbeten, reflektion och progression.

Branschens kompetenskrav
För att lyckas i yrkesrollen är det viktigt att du:

• Är kommunikativ och fokuserar på möjligheter
• Är anpassningsbar, driven och initiativtagande
• Brinner för sälj, service och ny teknik
• Kan sätta kunden i fokus
• Är självgående och kan arbeta resultatinriktat
• Är ett föredöme som ledare och får med dig medarbetare då ni lyckas som ett team

Ledningsgruppen
Ledningsgruppen är ansvarig för utbildningens utformning. Här sitter representanter för ledande branschföretag som: Bauhaus, The Body Shop, Hemtex, Retail Knowledge, Nilson Group, Systembolaget och Lidl. De är engagerade i utbildningen, tar emot LIA-praktikanter och rekryterar kontinuerligt. Skolans nära samarbete med arbetslivet garanterar att du får rätt kvalifikationer för din fortsatta karriär.

Yrkesroller efter examen
Karriärvägarna är många efter utbildningen. Butiksledning ger dig en bred kompetens. Du bestämmer själv om du vill inrikta dig på mode, inredning, bygg, fritid- eller dagligvaror.

Efter examen ska du kunna jobba som:

• Butikschef, 5-9 anställda
• Avdelningschef, försäljningsavdelning, e-handel
• Assistant Store Manager
• Egen företagare inom detaljhandeln
• Säljledare
• Säljare med en ansvarstjänst

För mer information, klicka på "Gör din ansökan här". 

 

  • Dela:

Retail Knowledge | Rekrytering & Bemanning

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra upplevelsen på hemsidan och lära oss mer om våra användare. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.

Ok

Hantering av personuppgifter (GDPR)

Retail Knowledge Sweden AB, samlar in och bearbetar dina personuppgifter för att tillhandahålla produkter och tjänster åt dig, för att informera dig om nyheter och uppdateringar av våra produkter och tjänster, för att anpassa din upplevelse av vår webbplats samt för att förbättra våra produkter och tjänster.

När som helst har du rätt att få tillgång till, korrigera och radera dina personuppgifter och att invända mot bearbetning av dina personuppgifter. Du kan utöva dessa rättigheter genom att skicka ett e-postmeddelande till följande adress info@retailknowledge.se

Retail Knowledge Sweden AB förbinder sig att respektera och skydda dina personuppgifter och din personliga integritet i enlighet med gällande lagstiftning, branschregler och andra relevanta normer. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part utan ditt godkännande.

JAG FÖRSTÅR